Talen


Team Talen


Nederlands

Het vak Nederlands is een vak dat zich vooral richt op schrijven, spreken, kijken/luisteren en lezen. Deze onderdelen zijn belangrijk voor het examen, maar ook ondersteunend voor de overige vakken, want bij alle vakken speelt de Nederlandse taal een belangrijke rol. Zo is samenvatten bijvoorbeeld een vaardigheid die voor alle vakken belangrijk is. Niet alleen de methode Nieuw Nederlands wordt hiervoor gebruikt, maar we werken ook met andere online methodes. 

Wij werken veel samen met Bibliotheek Hilversum. Zo organiseren we o.a. leesclubjes en een landelijke voorleeswedstrijd met hen. Ook werken we binnen school samen met andere vakken, zoals beeldende vorming. Dan lees je bijvoorbeeld voor Nederlands een boek en bij beeldende vorming maak je daar een creatieve opdracht bij.

In leerjaar 1, 2 en 3 zijn de basisvaardigheden belangrijk en in leerjaar 4 werken we meer toe naar de eisen voor de Schoolexamens en het Centraal Eindexamen. 

Bij ons op school is ruimte voor extra begeleiding, maar als je je wilt verdiepen in extra vaardigheden kan dat ook. In de derde klas kun je bijvoorbeeld deelnemen aan een debatclub onder begeleiding van een docent.


Engels

De Engelse taal neemt als wereldtaal een zeer belangrijke plaats in. Of je in Nederland verder wilt komen of een tijdje in het buitenland wilt verblijven, met een goede kennis van de Engelse taal heb je altijd en overal een voorsprong.

Hoe zien de Engelse lessen eruit?
Tijdens de Engelse les wordt zowel Engels als Nederlands gesproken. Het voordeel hiervan is dat je zowel gewend raakt aan de Engelse klanken als de uitleg sneller én beter begrijpt, omdat laatstgenoemde in het Nederlands wordt gegeven.

Hoe jij je opdrachten wilt maken, bepaal je zelf. Je kunt ervoor kiezen om zelfstandig te werken in je eigen tempo of om samen te werken in groepjes. Elke leerling volgt zijn/haar eigen leerpad om uiteindelijk hetzelfde doel te bereiken: goede resultaten. Wat erg leuk is, is dat je leert presentaties te geven in het Engels. Ook stel je elk jaar een English Portfolio samen met uiteenlopende opdrachten. Zo lees je een boek en maakt op basis van vragen een verslag; kijk je klassikaal naar een film en maakt ook op basis van vragen een verslag. Je portfolio bevat ook een PowerPoint presentatie die je in het Engels presenteert etc. Uiteraard doe je dit onder begeleiding van je docent, die je stimuleert het beste uit jezelf te halen.

 

Ben je goed in Engels? Dan bieden wij je de mogelijkheid je talent in te zetten om andere leerlingen, die moeite hebben met de taal, te helpen met uitleg. Zo benut jij je talent en is een andere leerling hierbij gebaat.

 

Inzet ICT

ICT wordt tijdens de Engels ingezet als onderdeel van een mix van leren uit tekst- & werkboek, een schrift voor aantekeningen en moeilijke woorden, en digitale opdrachten. Denk hierbij aan herhalings- / verrijkingsopdrachten, informatie over de stof opzoeken op het internet en feedback van de docent op digitaal ingeleverd werk.

 

Examenjaar

In het examenjaar ligt de focus op het behalen van goede resultaten voor zowel het Schoolexamen als het Centrale examen. Gedurende het gehele jaar werk je aan je  woordenschat en de vier vaardigheden: lezen, schrijven, spreken, luisteren.

 

In periode 1 ligt de nadruk op het schrijven van o.a. een zakelijke e-mail, de English Portfolio, waarmee je in klas 3 start met aansprekende opdrachten. In klas 4 vul je je portfolio aan. De English Portfolio vormt uiteindelijk de basis voor het examen Spreekvaardigheid.

 

In periode 2 bereid je je o.a. voor op het examen Spreekvaardigheid met het voeren van gesprekjes op basis van je English Portfolio en door naar het nieuws in het Engels te kijken en deze in het Engels te bespreken.

 

Periode 3 staat in het teken van de kijk- & luistervaardigheid, waarbij video- en audiofragmenten aan bod komen. Uiteraard word je in deze periode extra getraind in het onderdeel tekstbegrip als voorbereiding op het Centraal examen. Dit alles bij elkaar vormt een solide basis voor een goede score op het eindexamen.

 

Tekstbegrip

Een belangrijk onderdeel van het Centraal Examen is tekstbegrip. Tijdens de Engelse lessen besteden wij veel aandacht aan dit onderdeel, zodat je in het examenjaar goed beslagen ten ijs komt tijdens de examens.

 

Study week London

Als je in klas 4 zit, ga je met de andere leerlingen uit de eindexamenklassen op werkweek naar Londen. Daar voer je een aantal opdrachten uit en kom je meer te weten over de Engelse cultuur en leefgewoontes. Je logeert bij gastgezinnen en communiceert in het Engels, wat weer een stimulans is voor je spreekvaardigheid. Uiteraard staan de nodige highlights van deze hoofdstad op het programma. De werkweek is een mooi begin van je eindexamenjaar op de Sav.

 

Anglia – Stap voor stap beter worden in Engels
De Sav geeft leerlingen uit alle leerjaren elk jaar de mogelijkheid deel te nemen aan de Anglia-cursus. Op eigen niveau en in eigen tempo werk je aan de Engelse taal. Ben je goed in Engels? Dan krijg je extra uitdaging. Heb je wat meer moeite met de taal? Dan werk je met de duidelijke structuur van Anglia stapsgewijs aan je taalvaardigheid.

 

Tijdens de cursus wordt Engels gesproken, waardoor communiceren in het Engels leuker én vanzelfsprekend wordt. Na afloop van de cursus doe je mee aan het Anglia-examen. Als je bent geslaagd, ontvang je een certificaat.  




Frans

Vanaf klas 1 leer je Frans op de Sav. Waarom?                                         

 

Communicatie tussen de mensen wordt steeds belangrijker. Talen leren is een paspoort voor de toekomst. Wist je dat Frans een wereldtaal is? 220 miljoen mensen op de wereld spreken Frans. Frans wordt niet alleen in Frankrijk of in België gesproken. In 36 landen is de Franse taal een officiële taal.

 

Frankrijk is vakantieland nummer 1 van de Nederlanders. Het is dus handig en leuk als je in winkels, restaurants of met andere jongeren tijdens de vakantie een gesprek kunt voeren.

 

Voor de economie: in de internationale handel, horeca, toerisme of luchtvaart is Frans nuttig. Te weinig Nederlanders beheersen Frans. Je kennis van de Franse taal is een voordeel voor bedrijven.

 

Frans op de Sav

-      Klas 1 en 2: Frans is verplicht

-      Klas 3 en 4: Frans is een keuzevak

 

Het programma in het kort:

In klas 1 t/m 3 maak je kennis met de Franse taal, cultuur en gewoontes. Je werkt zoveel mogelijk op je eigen tempo en niveau met boeken en met digitaal lesmateriaal. Volgens je behoefte krijg je verrijkingsopdrachten of steunopdrachten. We werken ook regelmatig met liedjes, gedichten of films.

 

In klas 4 richten we ons vol op de examens. Voor Vmbo moet je het ERK-niveau A2 beheersen (ERK= Europees Referentiekader). De onderdelen van de schoolexamens zijn: het schrijven van berichten, het mondeling en het begrijpen van audio- en videofragmenten (Cito). Het centraal eindexamen bestaat uit tekstverklaring.

 

Praktijkgericht

Op de Sav leer je het Frans meteen in de praktijk te gebruiken. In klas 3 houden we een taaldorp waar je gesprekken in een winkel, een restaurant, een café of bij een dokter zal uitvoeren en jezelf zal voorstellen.

 

Gebruik van ICT

In de lessen Frans maken we veel gebruik van ICT. Denk daarbij aan:

-      Digitale methode: buiten de boeken zal je ook met de digitale versie van de methode werken tijdens lessen en thuis.

-      Wrts: een digitaal overhoorprogramma waarin we alle leerstof van klas 1 t/m 4 hebben gezet. Je kan de vertaling, spelling en uitspraak oefenen.

-      Kahoot / Quizlet: spelletjes-apps waarmee de leerstof tijdens de lessen en via je device wordt geoefend.

-      TV5.monde en jde.fr: de sites van de Franse televisie en van de Franse krant, le journal des enfants, worden voor kijk- en leesopdrachten gebruikt.

-      YouTube: voor liedjes, filmpjes of extra uitleg.

 

Extra Frans

Delf junior: je kunt je in klas 3 en 4, als je het wilt, voor het officiële Franse diploma Delf junior inschrijven. Je kan het examen op de Europese niveaus A1, A2 of zelfs B1 doen. Je krijgt daarvoor extra lessen. Het diploma is wereldwijd erkend.

 

Excursies, uitjes, cultuur en gezelligheid

Lille: in klas 3 gaan we een dag naar Lille waar je een culturele opdracht en een interview op straat moet uitvoeren. Natuurlijk is er ook tijd voor het winkelen en door de stad te wandelen.

Parijs: in klas 3 of 4 gaan we drie dagen naar Parijs. De mooiste toeristische bezienswaardigheden worden bezocht. De leerlingen vinden deze reis altijd geweldig.

Filmtheater: zodra er een leuke Franse film in de bioscoop draait, gaan we met de leerlingen van klas 3 en 4, die er zin in hebben naar toe. Een leuke manier om Frans te oefenen en natuurlijk ook vaak een goede gelegenheid om daarna samen iets te gaan drinken of eten. Altijd heel gezellig!

 

Kijk ook verder op onze website: www.frans-sav.weebly.com


Duits


Duits is een prachtige taal en wordt steeds belangrijker. In veel beroepen komen kennis en vaardigheden in het Duits van pas en Duitsland is voor veel bedrijven een belangrijke partner. Wij werken er naar toe dat leerlingen correct en zonder drempelvrees Duits spreken en de geschreven en gesproken taal begrijpen.

Als leidraad hiervoor wordt nu gebruik gemaakt van de methode Neue Kontakte, 6de editie. Hierin worden de belangrijkste grammaticale regels van het Duits behandeld en geoefend. En bij een taal hoort natuurlijk het leren van woordjes.
Maar daar blijft het niet bij: steeds vaker maken we gebruik van websites en andere digitale leeromgevingen om het leren makkelijker en leuker te maken. Door de inzet van digitale middelen kunnen we leerlingen ook voor Duits steeds vaker individuele begeleiding geven en leerlingen uitdagen om hun mogelijkheden te ontdekken.

Activiteiten, excursies en reisjes.

Om het Duits (nog) aantrekkelijker te maken, leren we ook veel in de praktijk. Bijvoorbeeld door in het derde leerjaar een dagtocht naar Düsseldorf te maken. Hier ontmoeten we leerlingen van een Duitse school en doen gezamenlijke opdrachten. In alle leerjaren oefenen we de spreekvaardigheid aan de hand van levensechte situaties en rollenspellen.

In de derde en vierde klassen maak je een ‘Mediendossier’: een werkstuk waarin je laat zien welke Duitse teksten, filmpjes en dergelijke je zelfstandig hebt bestudeerd.

Een vast onderdeel in het programma is ook de jaarlijkse KINOABEND. Hier kijken we samen naar een Duitstalige film: het verslag hiervan wordt in het Mediendossier verwerkt.
De slagroom op de taart is de reis naar Berlijn, die tweejaarlijks wordt georganiseerd: drie dagen ondergedompeld in de Duitse taal, geschiedenis en cultuur.

Kortom, Deutsch macht Spaß. 










































































l















































































































































De Savornin Lohman | v. Ghentlaan 51 1215 PN Hilversum | tel: 035 - 624 02 61 | fax: 035 - 624 62 16 | post@savorninlohman.nl ontwerp en realisatie SchoolMaster BV